1گوشته:

گوشته بزرگ‌ترین لایه زمین است که زیر پوسته واقع‌شده و از ژرفای ۱۰ کیلومتری درون زمین آغاز شده و تا ژرفای ۲٬۸۹۰ کیلومتری درون زمین ادامه می‌یابد و ضخامت آن حدود ۲٬۹۰۰ کیلومتر است. گوشته به چهار لایه تقسیم می‌شود: سنگ‌کره، نرم‌کره، گوشته بالایی و گوشته پایینی. گوشته ۶۷٫۳ درصد جرم زمین را تشکیل می‌دهد و دمای آن بیش از °۱۰۰۰ سانتی‌گراد است. سنگ‌های نیمه جامد بسیار گرم و چگال، گوشته را می‌سازند و آهن، منیزیم، آلومینیم، سیلیکون، اکسیژن و ترکیبات سیلیکات در این لایه وجود دارد. از آن‌جا که زمین برای کشف مستقیم بیش از اندازه عمیق است، دانشمندان برای شناسایی گوشته از امواج لرزه‌ای استفاده می‌کنند.

سنگ کره :

سنگ‌کره  بخش خارجی سفت و سخت زمین است و جنس آن جامد است. سنگ‌کره حدود ۱۰۰ کیلومتر در بیش‌تر نقاط عمیق زمین نفوذ می‌کند و شامل بخش‌های بالایی شکننده گوشته و پوسته است. سنگ‌کره تمام سطح کره زمین از بالای کوه اورست تا انتهای درازگودال ماریانا را پوشش می‌دهد و از کانی‌ها تشکیل شده‌است. ضخامت سنگ‌کره به سن آن بستگی دارد (سنگ‌کره قدیمی‌تر، ضخیم‌تر است). سنگ‌کره همیشه به آرامی در حال حرکت است و به صفحات زمین‌ساختی تکه‌تکه شده‌است.

نرم کره :

این لایه از حدود ۱۰۰ کیلومتری درون زمین آغاز شده و تا ۷۰۰ کیلومتری درون زمین گسترش می‌یابد و تصور می‌شود که این لایه بسیار گرم‌تر از سنگ‌کره و به حالت مایع باشد. در سست‌کره، تعادل میان دما و فشار به گونه‌ای است که سنگ‌ها دارای استحکام کمی باشند.

گوشته بالایی :

منشا بسیاری از پدیده‌های زمین شناسی، این قسمت است. جرم این قسمت در حدود 3.9 گرم بر سانتیمتر مکعب است .

گوشته پایینی :

این قسمت از گوشته که بین اعماق 984 تا 2900 کیلومتری قرار دارد، متجانس به نظر می‌رسد و از ترکیبات فلزی منیزیم و آهن تشکیل شده است .