انسان از زمان‌های قدیم مشتاق شناسایی ساختمان داخلی کره زمین بوده است و از آنجا که دسترسی مستقیم به قسمت‌های درونی امکان پذیر نبوده و حتی با تکنولوژی عصر حاضر نیز این کار مقدور نیست، روش‌های غیر مستقیم همواره الهام بخش آدمی در کسب اطلاعات از قسمت‌های داخلی زمین بوده است.

ساختار زمین شامل سه لایه اصلی پوسته، گوشته و هسته می‌باشد.

1)پوسته:

پوسته خارجی‌ترین لایه زمین است و تنها جایی است که زندگی بر روی آن جریان دارد. ضخامت متوسط پوسته زمین 33 کیلومتر است، ولی این ضخامت در تمام نقاط یکنواخت نیست، بلکه، پوسته در زیر اقیانوس‌ها به مراتب نازکتر از قاره‌ها است. ضخامت پوسته از حداقل 10 کیلومتر در زیردریاها تا حداکثر 60 کیلومتر در زیر کوه‌ها تغییر می‌کند.

از نظر ترکیب شیمیایی می‌توان پوسته زمین را به دو قسمت بالایی و پائینی تقسیم کرد. قشر بالایی پوسته از سنگ‌های گرانیت و گرانودیوریت تشکیل شده است که به علت دارا بودن مقدار زیادی سیلیسیم و آلومینیوم  به نام سیال نیز خوانده می‌شود. قشر زیرین پوسته بیشتر از سنگ‌هایی با ترکیب بازالت است که به علت دارا بودن مقدار زیادی سیلیسیم و منیزیم به نام سیما معروف است.  بیش از 99 درصد جرم پوسته زمین را 10 عنصر و فقط در حدود 0،65 درصد بقیه آن را سایر عناصر تشکیل میدهند. بایستی توجه داشت که توزیع ترکیبات شیمیایی در تمام قسمت‌های پوسته یکنواخت نیست و جنس مواد تشکیل دهنده پوسته در زیر اقیانوس‌ها و قاره‌ها متفاوت است.