1)      هسته :

بخش مرکزی زمین هسته‌است. هسته زمین دارای دو بخش است: هسته درونی و هسته بیرونی. هسته داخلی به دلیل فشار بسیار زیاد جامد و هسته خارجی، مایع است. قطر آن ۲۵۶۰ کیلومتر و دمای آن ۸۰۰ درجه سانتی گراد است. فاصله آن از سطح زمین ۶۳۳۶ کیلومتر است. موادهسته به علت فشار زیادی که بر آن وارد می‌شود بسیار متراکم تراز سایر اجزای زمین است. هسته بیشتر از آهن و نیکل تشکیل شده‌است.

 

هسته بیرونی :

هسته بیرونی زمین از ژرفای ۲٬۸۹۰ کیلومتری آغاز شده و تا ژرفای ۵٬۱۵۰ کیلومتری زمین ادامه می‌یابد و ۳۰٫۸ درصد از جرم زمین را شامل می‌شود و در حال حرکت است. در ژرفای حدود ۲٬۸۸۰ کیلومتری، ساختار درونی زمین به طور ناگهانی از سنگ‌های جامد گوشته به چرخش آهن مذاب هسته بیرونی تغییر می‌کند. دمای هسته بیرونی به اندازه‌ای زیاد است که فلزات را در این لایه به شکل مایع درآورده‌است و این لایه از فلزات ذوب‌شده آهن و نیکل ساخته شده‌است.

از آن جا که زمین، توپی فلزی (هسته) در وسط خود دارد، همه این سیاره مغناطیسی است و دانشمندان بر این باورند که هسته بیرونی همان چیزی است که میدان مغناطیسی زمین را کنترل می‌کند. میدان مغناطیسی زمین مانند یک حباب عمل می‌کند و از زمین در برابر ذرات باردار شناور پیرامون منظومه شمسی مانند ذرات بارداری که از خورشید می‌آیند، محافظت می‌کند.

هسته درونی :

هسته درونی زمین از حدود ۶٬۶۴۰ کیلومتر زیر پوسته آغاز شده و حدود ۱٬۲۸۰ کیلومتر ادامه می‌یابد. در هسته زمین، دما و فشار به اندازه‌ای زیاد است که فلزات فشرده می‌شوند و می‌توانند مانند یک مایع حرکت‌کنند و در جاهایی که به شکل جامد هستند، وادار به لرزش هستند. هسته درونی عمدتاً از آهن ساخته شده‌است. اگرچه دما در هسته درونی بسیار زیاد است، اما به دلیل فشار بسیار زمین، آهن نمی‌تواند ذوب‌شود و جنس هسته درونی جامد است. هسته به طور منظم در حال حرکت است و می‌چرخد و دانشمندان بر این باورند که هستهدرونی سریع‌تر از بقیه بخش‌های زمین می‌چرخد.